Friday, December 24, 2010

Saman..ooooohhhhh....Saman

Resah sungguh...semenjak PDRM dah war2kan potongan saman hingga 50%...akulah orang yang paling GUMBIRA....apa taknya.. Ada tiga saman yang belum berbayar. Kalau dihitung jumlah RMnya dekat2 gak RM600....

Apa lagi, seawal pagi 22 Disember 2010, aku ke Balai Polis Kajang....dengan siapa lagi...dengan bodyguard aku si `baby'...emmmmm....x boleh ke emaknya pi sorang2...???????(risaulah tu, kotnya maknya melencung ke tempat lain)...hehehe....Peneman setiaku....

Pukul 9 pagi, kami dah terpacak kat kaunter kompaun saman.Ambil nombor giliran, lepas tu...  tunggu...tunggu...emmmmm....leceh juga. walaupun orang yang nak bayar saman taklah ramai sangat. tapi prosesnya agak memakan masa terutamanya jika baru nk semak saman (macam aku)...walaupun aku dh semak saman kat internet (tu yang aku tahu ada 3 saman tertunggak)...

Akhirnya sampailah ke giliranku...(semacam je muka cik abang polis tu tenung aku...)em..assalamualaikum En...Saya nk semak saman bole?lepas tu nak bayar saman..." kataku padanya. Ku lihat reaksi boringnya. ` kenapa x semak kat kaunter pendaftaran tadi" katanya padaku...Emmmm...tadi saya dh tanya, dia kata check kat kaunter pembayaran,' jawabku jujur....ku lihat reaksi kesalnya...memang sepatutnya aku print semakan saman tempohari...nak buat canme...aku pun lupa...gelabah pun ada...

`Bayar RM 250...cik.' katanya padaku....Syukur alhamdulillah...ingatkan tadi RM600...(sebenarnya aku dh standby duit RM500)...Aku menghulurkan RM250 padanya....Tima kasih En....

Serik....memang serik....saman tertunggak dari zaman keta kancil sampailah ke keta Waja....Nasib baiklah keta yang ada sekarang ni belum masuk rekod lagi....harap2 taklah...hehehe...Taubat x nak bawa keta laju2 lagi....RM250....tu...mcm2 boleh beli tau....Emmmm...nak buat macam mana...dh bukan rezeki...

Friday, November 12, 2010

Maafkan kakak...Mama

Anak kesayanganku, Damia Syahirah














Keputusan UPSR telah diumumkan pada 11.11.2010(Khamis) yang lalu. Aku rasa berdebar sangat kerana ini merupakan peperiksaan untuk anak sulungku, Damia. Sememang harapan setinggi gunung terhadapnya. Sememangnya kita akan mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak.

Apabila keputusan diumumkan, aku dah beritahu kakak yang aku akan ke sekolahnya untuk sama-sama melihat result dia. Pada mulanya dia memang tak bagi. Risau jika keputusan UPSR akan menghampakan aku.
Walau bagaimanapun sebagai seorang ibu, aku ingin memberi sokongan moral padanya...Aku beri kata-kata semangat...akhirnya dia akur dengan kehendakku.

Seawal 10.30 pagi aku dah sampai ke SK Bandar Teknologi Kajang. Aku bersama Isya (ponteng sekolah kerana berjumpa doktor gigi), aku menunggu dengan penuh debar di foyer sekolah. Ibu bapa sudah bertambah ramai, manakala murid-murid Tahun 6 telah mula duduk di ruangan foyer.

Sempat juga aku melihat abang Sulaiman( seniorku di UITM) sibuk mengambil gambar anaknya(anaknya pun tunggu result UPSR). Aku semakin resah. Jam telah menunjukkan pukul 11.00 pagi. Kelibat cikgu yang akan mengumumkan keputusan masih tidak muncul-muncul lagi...(betul-betul menguji kesabaranku...)

Akhirnya, yang ditunggu telah tiba, kelihatan PK 1, dan beberapa guru tiba di foyer untuk mengumumkan keputusan UPSR...Jeng...jeng..(rasa nak gugur jantung aku)...

Keputusan yang akan diumumkan bermula dari mereka yang mendapat 4A1B...sorang demi sorang nama diumumkan dan mereka naik ke pentas...nama anakku masih tidak disebut...

Kemudian keputusan 5A pula...lagilah berdebar, nama yang diumumkan kebanyakannya dari kelas anakku 6 Cekal, tapi....nama anakku masih tidak disebut...Ku lihat anakku sudah mula nak menangis...hinggalah nama yang terakhir....tiada nama anakku Damia Syahirah....Ku lihat anakku sudah tidak dapat mengawal perasaanya. Apa lagi menangis teresak-esaklah...puas rakan2nya pujuk. Dia asyik meminta maaf padaku...mama, maafkan kakak, ma...mamakan kakak...kakak dah hampakan harapan mama...

Aku bertambah sedih, namun aku jelaskan padanya, aku tidak salahkannya. Dia terlalu sedih kerana hanya mendapat 3A2B. Dia malu pada kawan-kawan baiknya yang majoritinya mendapat 5A... Apa-apa pun aku tetap memberi semangat padanya...Perjalanannya masih jauh dan panjang...Masih ada ruang untuk dia menebus balik kesilapannya...Sejujurnya...Aku sudah pun bersyukur...Dia sudah buat yang terbaik...
Kakak...mama tidak salahkan kakak...kakak sudah cuba yang terbaik...Buktikan pada mama masa PMR(Tahun 2013) nanti...Jangan ulang lagi kesilapan yang sama...Mama percaya kakak pasti berjaya dengan cemerlang. Mama sentiasa mendoakan kejayaan kakak...

Tuesday, November 9, 2010

Maafkan aku...

Maafkan aku kerna tidak mampu untuk mendustai hati ini....
Sememangnya aku masih tidak mampu untuk menerimamu dalam kehidupan kami.
Telahku cuba,
ku mohon pada Tuhan...

Jangan kau tanya mengapa?...
aku tiada jawapannya...

Ku mohon...,
Berilah ruang hatimu untuk orang lain...
Yang benar-benar menyayangimu...
Seumur hidup berkorban untukmu...

Maafkan aku,
Kerna mensia-siakan usia remajamu, menunggu...,dan menunggu...
entah bila penamatnya.
Usai 24 tahun kita bersahabat...
Kau sahabat terbaikku...
Tidak mampu lagi aku untuk melukai hatimu...

Tolonglah...,
Lepaskan aku dari merasa berdosa...
Ku ingin melihat kau berbahagia...
dengan insan yang benar-benar menyintaimu...sejujurnya.

Jangan kau ulang lagi kesilapan dulu...
Aku sentiasa mendoakan kebahagiaanmu.

Izinkan kami berlalu pergi....
Kerna `jiwa' ku telah berkubur mati...

Di sisiku, ada dua puteri kesayanganku...
yang akan menjagaku..
Aku tahu...kau terlalu baik untukku...

Qasehku telah dibawa pergi ..
Entah kapan terbuka hati...

Monday, November 1, 2010

Raya 2010 dengan rumah baru

Duduk depan(Kiri) abg Kamal,abah,mak,abg Ramli
Dari kiri(belakang) Kak Midah, Kak Anis, Me
Raya kali ini lebih seronok berbanding tahun lalu. Maklumlah...nak raya kat rumah baru. Rumah ini kami adik beradik sediakan untuk emak dan abah. Syukur alhamdulillah...Murah rezeki abangku, abang Kamal....Dia merupakan share yang paling banyak...x apa bang...ada share kat akhirat nanti....Yang penting kita ikhlas memberi...untuk keselesaan kita juga bila balik kampung nanti.

Mak adalah orang yang paling seronok. Maklumlah, sudah lama mengidam rumah batu yang lebih selesa. Dalam usia mak menjangkau 75 tahun, baru mak nak merasa senang...Aku tumpang terharu bila mak sentiasa mengucapkan rasa gembira kerana impiannya terlaksana...

Mak, siapa lagi yang akan membahagiakan mak selain anak-anak mak...Abang Kamal, Kak Anis, Kak Midah, Abang Ramli dan Adik...Cucu-cucu mak yang sudah berpuluh...Mak, selagi mak dan abah masih ada...Kami sentiasa akan membahagiakan mak...Kami akan menjaga mak....Mak jangan risau...Insya Allah, kami tidak akan melupakan kasih-sayang dan jasa mak membesarkan kami....Mak...We Love U....

`Aku kini dimadu'kak....

Aku dan `baby' pergi pasaraya Billion. Sempat membeli makanan Tom, Jerry dan Tam...Singgah jap di kedai jiran kami. Apa lagi pekena char kuey teow goreng....`Baby' makan kerang rebus...emmmm...yum...yum...

Jiran kami, em...aku kenalkan sebagai `N' menyapa kami yang sedang syok menikmati makanan masing-masing. Aku ajak N join kami sekali...sesekali kami sembang pasal lama x jumpa (hehehhe...walaupun jiran selang 2 buah rumah sahaja)...Maklumlah aku sibuk manakala N pula dengan bisnes makanannya.

Dalam syok menikmati char kuey teow goreng, N menduga aku...`Kak, ko nak tahu...aku kini bermadu....Terkejut aku dengan cerita N...Biar betul...?????N....Abang J dah kawin lain....Dah 3 tahun dah tanpa pengetahuan saya....Mata kami bertaut...ada genangan air mata dimatanya...aku tahu, N terlalu kecewa dan terluka dengan perbuatan suaminya...

Apa yang pasti...aku tertanya-tanya...apa kurangnya N hingga suaminya sanggup menduakannya...Nak kata x ada anak...Anak mereka dah tiga orang. Lelaki dan dua perempuan....Apa kurang lagi?...Heran...Apapun aku sebagai jiran hanya mampu mendengar keluhannya. Menasihatkannya supaya banyak bersabar dan berdoa agar Allah SWT kuatkan semangat. demi anak-anak...Abang J dah hampir 3 bulan x jenguk anak2nya...kereta sudah 2 bulan tertunggak...Saya pening kak...

Aku bersimpati...Kesian N...kesian anak2nya yang masih kecil...Aku x kisah kalau suaminya kaya dan mampu berlaku adil....Tapi....Adilkan jika 2 bulan langsung x jenguk anak bini?....Mengapa lelaki berperangai macam ini?....

Thursday, July 1, 2010

Syukur , alhamdulillah...

Alhamdulillah...akhirnya penantian berakhir ari ini...1 Julai 2010...aku telah dinaikkan pangkat.....aku rasa penantian yang begitu menyiksakan ini dapat aku lalui dengan tabah...memang aku rasa ketinggalan jauh dr rakan2 seangkatan....Apa2 pun aku tetap bersyukur dengan anugerahMu ini...

Apa yang penting...aku telah menjalankan amanah dan tanggung-jawab ini dengan penuh keikhlasan kerana Allah S.W.T...Sekali pun aku adalah kes tercicir...aku redha...Aku hanya ingin buat yang terbaik dalam kerjayaku...buat anak-anak muridku...sekali pun kita dianiaya dari segi apa pun , jgn sesekali kita kecewa...bersabarlah kerana suatu hari akan sampai masanya untuk kita pula..Walaupun kita TERLEWAT....Kita hanya perlu berusaha, berdoa dan berserah...

Sunday, June 27, 2010

Waaaaaa....Dah kerja semula esok.....egggkkkkk....

Alamak...punyalah lama cuti 3 minggu, sempat pula pi holiday ke Vietnam...nak masuk keja balik...malasssssssssnyaaaaaaaa......waaaaaaaaaawaaaaaaaa.....x ada motivasi langsung...emmmmmmmm...

Apa-apa pun...Sebenarnya aku teruja masuk semester ke 2 ini....apa ek...dah mula nak siapkan Suara Khas (alamak...gambar x cari lagi....)...hehehhehe...Biasalah sampai masanya...siaplah tu....

Kerja-kerja yang tertangguh...waaaa...banyaknya...sijil penyertaan pertandingan Menggambar patutnya dah dipos ke sekolah peserta-peserta berkenaan... Sijil penghargaan untuk cikgu-cikgu dah hampir siap....Kena minta lagi dengan Siti coz x cukup...(Siti...kau jangan marah akak ye....hehhehehe)...

Motivasi...motivasi...motivasi....please....Alhamdulillah..Dah dapat keputusan naik pangkat melalui laman web www.moe.gov.my/naikpangkat.....Akhirnya.....Syukur alhamdulillah...rezeki dariMu ....

Wednesday, June 16, 2010

Cuti...cuti..bercuti ke Vietnam

Selamat balik bercuti dari Vietnam dari 13- 16 April 2010. Banyak pengalaman baru yang diperolehi. Aku baru tersedar...bersyukurnya menjadi rakyat Malaysia berbanding mereka di sana.

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan apabila melawat Muzium Perang mereka...sangat menyedihkan melihat gambar- gambar mangsa peperangan yang diseksa, anak-anak kecil yang dibunuh...sangat menghibakan dan menginsafkan.

Thursday, June 10, 2010

Lagenda Budak Setan

Semalam 9 Jun 2010 (Rabu)anak-anak tuntut janji supaya membawa mereka ke Alamanda. Apa lagi kalau nak tengok cerita Lagenda Budak Setan.

Oleh kerana cuti sekolah (walaupun aku sibuk sebenarnya)...Layan sahajalah permintaan anak-anakku. Rupanya si kakak nak bawa kawan-kawannya si Batrisyia (sama dgn nama anakku) dan Adina.Emmmmm...sabar jelah aku. Tak bagi, kesian. Tapi aku pastikan mereka sudah meminta izin daripada ibu bapa mereka.

Punyalah ramai org yg nk menonton cerita tu(apalah yg sedap sgt cerita tu...)Akhirnya sampailah giliran kami nk beli tiket. betul-betul dh nk sold -out...terpaksalah duduk asing-asing.

Bila dh tengok...emmmm...x lah hebat sangat...tapi yg hairan tu...ramailah sok sek sok sek...menangis...(emmm..buang air mata betullah)....termasuklah aku...hehhehehehe

Sunday, May 30, 2010

Surat untuk boss mama...

Dari semalam anak aku si Batrisyia merengek yang bukan2....serabut juga fikiranku nk melayan kerenahnya....

Apa-apa pun layannnnn sajalah...jgn peningkan kepala...nak tergelak pun ada...bukannya apa....anak aku teringin sangat nak ke UK....cara mudah dia suruh aku sambung belajar...

Ni mesti dipengaruhi oleh rakan sekolah kakaknya yang ketika ini mengikut keluarganya belajar di UK...

Ini surat utk bosss aku karangannya...sila baca ye...


Bosss...
boleh x mama saya belajar di UK....?
Kalau mama saya sambung belajar du UK...bos jangan potong gaji dia...
Bossss...please....saya teringin nk pergi ke UK...nak belajar kat sana...


1 tahun, 2tahun..., 3 tahun...x mengapa...tapi bila kami balik sini...bos bagilah mama saya kerja balik....boleh bossss....??????

Kesian kat anak aku....dia ingat senang2 nk belajar kat sana....itulah anak2....sabar sajalah melayan kerenahnya....

Wednesday, May 12, 2010

Fuh!......Legaaaaaaaa

Memang lega sangat.....terlepas siksaan MQA....hahahahaha....kalau aku fikir-fikirkan....nk tergelak pun ada...kerana MQA...rsa sesak nafas...dunia....dunia...

Apa-apapun aku sangat lega kerana akhirnya masa dan saat yang ku nanti-nantikan dah berakhir tadi....Merdeka...merdeka...merdeka.....(maksudku x payah nk fikir lagi bila nk akreditasi PPISMP PSV ni...)

Dapatlah aku pulun menanda paper OUM...dh hampir 2 minggu x dpt ku sentuh...due date pun dh terlepas...x mengapalah...lepas ni...aku kena menanda dengan segera...nk key in lagi...

Horeyyyy...horeyyyyy...(macam budaklah pulak...opsssss...terlebih sudah...)

Monday, April 19, 2010

Selamat Hari Ibu

Dari semalam, isya minta duit kat aku...katanya nak beli hadiah untuk Hari Ibu...Dia asyik bertanya, `mama, bila hari ibu, mama....Aku sememangnya x pernah nk ambil pusing perkara ini...aku kata bulan April kot...`kenapa sayang', kataku padanya...

`Mama, adik nak beli hadiah hari ibu untuk mama', katanya....sambung isya lagi, `tapi adik x ada duit nk beli hadiah...boleh mama beri RM 10....sambungnya dengan pandangan penuh pengertian...(anak aku bab-bab ni pandai betul nk bodek)...

`Oklah sayang...mama beri RM 10 tapi dengan syarat duit belanja kena potong 0.50 sen' kataku.....Itu perjanjian kami (biasanya sekejap je kena potong..., kesian pula anak aku x makan nanti...isk..isk...)anakku tersenyum manja lalu mencium pipiku....(hai...bodek lagi...)

Hari ini, balik dari kerja...semasa mengambil anak balik dari sekolah...cepat-cepat dia hulurkan hadiah yang telah disampul dengan cantik..."Selamat Hari Ibu, mama...." kata isya pada ku....aku tersenyum...` Terima kasih sayang"...kataku sambil mencium pipi gebunya...

Ku baca kad yang dibuat sendiri...tertera ayat yang berbunyi...Asalam mualaykum (ejaan pun silap..hehehe), maafkan salah silap adik dekat mama.ampunkan dosa adik mama. I love u mama....aku sebak sangat dengan kata-kata jujur dari anak kesayanganku ini...itulah isya...sentiasa menceriakan hidupku...

`Terima kasih, sayang...terima kasih kerana sentiasa memberi kebahagiaan buat mama...
Begitu juga dengan ibuku...Peah binti Samin...Terima kasih kerana melahirkan aku...Mendoakan aku...hingga menjadi `aku ' kini....seperti ini...

Monday, April 12, 2010

Syukur...alhamdulillah...

Dari email yang dikirimkan pada saya oleh Khairul Anuar...
SALAM......

Minggu lepas saya sempat tonton sebahagian dari sebuah filem yang
disiarkan di channel Vision Four. Tajuknya Interstate 60. Pelakon
utamanya saya tak kenal tapi pelakon tambahannya ramai yang top2. Salah
satu babak yang saya ingat sangat, ialah di awal cerita yang membabitkan
pelakon terkenal, Micheal J.Fox. Dalam babak tu, Micheal kelihatan
seperti seorang businessman yang sibuk.

Ketika itu dia sedang bercakap2 di handphonenya di dalam kereta. Di
belakangnya ada seorang lelaki sedang mengayuh basikal sambil menghisap
pipe. Tiba2 Micheal buka pintu keretanya dan akibatnya lelaki tersebut
terlanggar pintu tersebut dan tergolek. Tengah tergocoh2 & sibuk mintak
maaf tuh, handphone Micheal terlepas dari tangan. Sampai je ke atas
jalan, datang satu trailer lenyek handphone. Apa lagi, menyumpah seranah
la dia.

Yela... Sebagai businessman, tentu handphone tu alat penting untuknya.
Dalam keadaan marah, terkeluar dari mulut Micheal (lebih kurang la...)
"Saya harap ini tak pernah terjadi". Rupa2nya lelaki yang bawa basikal
tadi ada kuasa magik. Dia mampu ulang balik masa dan mereka kembali ke
satu keadaan di mana Micheal masih dalam kereta dan lelaki tadi masih
menunggang basikalnya.

Bila tiba hampir ke kereta Micheal, dia berhenti. Tiba2 Micheal keluar
dari kereta. Kali ni lelaki tadi tak melanggar pintunya seperti sebelum
ini. Jadi Micheal terus rancak berbual hinggalah tiba2 datang trailer
dan melanggar Micheal J. Fox. Lelaki tadi, yang berada di belakang
kereta Micheal & memerhatikan segalanya, bekata "Some people just don't
know what to wish for" (Sesetengah orang tak tahu apa yang patut
diminta).

Apa kesudahan filem ini saya tak tahu sebab saya tak menontonnya hingga
selesai. Tapi saya cukup tertarik dengan perkataan lelaki yang
berbasikal tu. Sesetengah orang tak tahu apa yang patut mereka minta.
Bukankah hampir kita semua begitu? Dalam filem tadi, Micheal
mengharapkan kemalangan tu (basikal langgar pintu keretanya) tak berlaku
supaya handphonenya terselamat. Tapi tanpa kemalangan itu, dia pula yang
maut. Perasan tak?

Ini satu telefilem fiksyen. Rekaan semata. Tapi perkara ni sebenarnya
berlaku dalam kehidupan harian kita. Seringkali kita meminta perkara
yang macam2 seolah2 itulah yang terbaik untuk kita. Persoalannya,
tahukah kita apa yang terbaik untuk kita? Kalau kita dilahirkan miskin,
kita sering berdoa untuk menjadi kaya. Hendak mengubah kehidupan, kita
kata. Tapi kita pastikah kekayaan itu yang terbaik untuk kita?

Atau kita dilahirkan pendek, atau terlalu tinggi, atau hitam atau
berpenyakit. Tentunya kita mengharap2kan keajaiban untuk menjadi manusia
yang sempurna atau sekurang2nya 'just nice'. Mungkin juga kita terbabit
dalam kemalangan yang mengorbankan orang yang tersayang. Pasti tercalit
dalam hati keinginan untuk mengembalikan masa itu supaya kemalangan itu
dapat dielakkan dan nyawa orang kesayangan kita juga selamat. Kan?

Persoalannya, adakah apa yang kita perolehi sekarang ini bukan yang
terbaik? Adakah Allah itu zalim atau pilih kasih dengan memberi
sesetengah orang nikmat manakala setengah lagih azab? Bukankah Allah itu
Maha Adil? Bukankah Allah itu Maha Mengetahui? Bukankah Allah itu Maha
Bijaksana? Jika begitu, mengapakah ada sesetengah dari kita yang
bernasib malang manakala sesetengah yang lain bernasib baik sepanjang
hidup mereka?

Sebenarnya, kita adalah apa yang kita minta (we are what we wish for).
Kadangkala tatkala kita berdoa, kita sendiri kurang faham dengan apa
yang kita minta. Ada orang berdoa minta selamat. Akan tetapi Allah
berikan dia dari sihat jatuh sakit. Dari kaya jatuh miskin. Dari jelita
jadi huduh. Bagaimana itu? Itu hanyalah sebagai ujian kesabarannya.
Seandainya imannya tetap kuat, insyaAllah dia akan selamat di akhirat
kelak.

Selamat juga, bukan? Adakah Allah menolak permintaannya? Tidak! Bahkan
Allah meletakkannya ke tempat yang lebih tinggi. Begitu juga dengan
keadaan saya baru2 ini. Hidup dikelilingi hutang lapuk. Pening kepala
nak bayar. Interest makin meningkat. Ibu mana yang tak kasihan lihat
anaknya susah hati? Satu hari tu ibu saya beritahu saya yang dia tiap2
hari berdoa minta saya dapat banyak duit. Dia simpati dengan saya
katanya.

Saya katakan kepadanya. Kalau banyak duit, tiap2 bulan saya dapat,
Alhamdulillah. Saya katakan padanya kalau mahu berdoa untuk saya,
berdoalah semoga hutang lapuk saya selesai. Saya beritahunya ketika
sebelum Zuhur. Zuhur tu juga dia telah tukar doanya dan Alhamdulillah,
petang itu juga saya nampak jalan penyelesaiannya. Doa ibu itu berkat.
Sekarang, Alhamdulillah ringan rasanya beban di kepala saya. Maha Suci
Allah...

Apabila Allah menentukan sesuatu ke atas kita, percayalah itu adalah
yang terbaik. Hanya mata kita yang diseliputi dengan nafsu yang tidak
dapat melihat kebaikan yang ada pada sesuatu kejadian. Mengapa sukar
bagi kita untuk redha kepada kejadian Allah? 'Grass is always greener on
the other side'. Kan? Kita sentiasa melihat apa yang ada pada orang lain
itu lebih baik dari apa yang kita miliki.

Sedang Nabi saw telah menasihatkan agar kita melihat orang yang di
bawah. Jangan melihat orang lebih tinggi kerana intu akan membuat kita
tidak bersyukur. Dan itulah masalahnya pada diri kita. Kita sentiasa
mengejar peluang yang lebih baik. Sentiasa mahukan yang lebih banyak.
Saya sendiri mengalami perkara ini. Dan saya percaya ramai yang turut
mengalaminya. Siapa yang taknak gaji besar, kan?

Masa saya grad, ekonomi negara benar2 sedang menjunam. Saya ke hulu ke
hilir mencari kerja. Akhirnya saya bekerja sebagai operator di kilang
metal stamping. Gaji RM400 sebulan. Tiada OT. Tolak itu, tolak ini,
dapatlah RM350. Hm... Cukup? Dah tentu tidak. Ketika itu saya hanya
memiliki sebuah motor Yamaha 110SS hadiah ayah sempena dia dapat EPF.
Isi minyak dengan makan dah habis. Ketika itu saya fikir, dapat gaji
RM750 pun jadilah.

Kemudian saya bekerja sebagai Lab Technician. Betul2 saya dapat RM750.
Cukup? Tak juga. Masa tu saya mula terfikir. Dapat gaji RM1500 pun dah
cukup. Allah tunaikan lagi. Bekerja pula di petrochemical plant. Sebagai
trainee, dapat la RM1500 sebulan. Ya Allah... tak cukup juga. Sebab masa
tu saya dah beli kereta Iswara. Saya fikir, dapat RM2500 cukup la. Tapi
bila dapat banyak tu, saya tukar kereta pula. Kesimpulannya tak cukup
juga!

Memang takkan cukup. Nafsu itu adalah benda yang paling besar! Sekarang,
ketika kawan2 saya berlumba masuk syarikat lain yang offer gaji 2 - 3
kali ganda, saya tetap di sini. Kalau ada yang bertanya kenapa saya tak
ikut mereka, senang saya katakan. Saya selesa di sini. Kalau solat saya
panjang, bos tak pernah marah. Sedang rakan2 saya di syarikat baru
dibenarkan solat hanya dalam masa 5 minit sahaja.

Kini saya dah pandai mengatakan cukup. Cukuplah sebanyak ini yang Allah
beri. Sekiranya diberi lebih, Alhamdulillah. Sekiranya semakin kurang,
semoga Allah perkuatkan iman saya menghadapi dugaan mendatang. Yang
penting bagi saya, apa yang saya perolehi ini halal dan diberkati. Pesan
Nabi saw kepada Saiyidina Ali ra supaya jangan mengira2 rezeki untuk
hari esok kerana Allah menurunkan rezeki pada tiap2 hari. Ini benar2
terkesan dalam hati saya.

Tapi bukan bererti kita tak boleh mengejar yang lebih baik. Kejarlah
dunia seperti akan hidup 1000 tahun lagi. Tapi dunia itu ibarat bayang2.
Makin dikejar makin ia lari. Kejarlah akhirat seperti akan mati esok
hari. Kerana akhirat itu umpama matahari. Makin kita kejar akhirat
(matahari), dunia (bayang2) akan mengejar kita. Rezeki itu hak Allah
maka bermohonlah kepada Yang Memiliki rezeki itu. Kerana tiada rezeki
untuk kita tanpa ada izin dariNya.

Terjadi kepada kenalan saya. Dengan gaji RM1000 sebulan, nak bayar
ansuran rumah, nak isi minyak motor yang makin naik, duit lampin anak,
duit makan, tinggal pula di JB, memang tak cukup. Sering dia mengeluh.
Di tempat kerjanya pula dah lama hadkan OT. Kesian dia. Selalu dia cakap
dia nak cari kerja lain. Dah banyak dia apply tapi tak dapat2 sebab
tiada kelulusan dan umur pun dah makin lanjut.

Atau setidak2nya dapat banyak OT. Saya katakan padanya, besar periuk
besarlah kerak. Sekarang dia pakai motor. Kalau gaji besar lagi, mungkin
dia pakai kereta. Besar mana pun tetap tak cukup. Tapi... Masuk telinga
kiri keluar telinga kanan. Akhirnya Allah tunaikan permintaannya. Tiba2
dia dapat banyak sangat OT. Hari2 balik rumah sampai tengah malam.
Langsung tak rehat. Main dengan anak pun 2 -3 minit masa pagi sebelum ke
tempat kerja.

Bila jumpa, dia cakap dah penat. Tak larat nak OT. Saya ketawakan dia.
Bukankah ini yang dia minta? Ya, katanya. Tapi dia dah tak larat. Hari
Ahad je dia dapat rehat. Bila nak main2 dengan anak? Kesian anaknya. Ke
masjid pun hari Jumaat saja sekarang ni... Saya katakan padanya, kita
tak boleh dapat segala2nya. Dia nak duit, Allah bagi duit. Tapi dia
hilang kehidupan dan masa dengan anaknya. Itu adalah permintaannya.
Bersyukurlah Allah telah menunaikan...

Kalau nak dikongsi, terlalu banyak rasanya apa yang saya lalui. Saya
pasti, saudara2 semua juga ada lalui perkara yang sama. Di sini, bukan
niat saya nak mengajar. Bukan juga nak menunjuk pandai. Saya hanya
mengajak saudara2 sekalian terutamanya diri saya sendiri untuk berfikir.
Apa yang kita buru? Apa yang kita cari? Apa yang kita dapat? Berapa kali
pernah kita bersyukur dan berapa kali pernah kita katakan cukup?

Cukup atau tidak apa yang kita ada, bergantung kepada cukup atau tidak
kita bersyukur ke hadrat Allah. Juga bergantung cukup atau tidak kita
tambat nafsu kita. Yang penting tiap kali selepas solat, berdoalah
pohonkan Allah berikan yang terbaik buat kita. Nabi saw pernah
memberitahu, orang yang tidak berdoa selepas solat adalah orang yang
sombong. Dalam hadith yang lain, Baginda saw berkata orang yang sombong
adalah syirik kerana hanya Allah yang layak untuk bersifat sombong.
Wallahu'alam...

Ya Allah! Ampunkanlah kami ya Allah. Selama ini kami leka. Selama ini
kami lalai dalam mengejar nikmat dunia hingga kami lupa janji nikmat
syurga Mu. Cukupkanlah kami dengan apa yang Kau beri. Dan jadikanlah
kami insan yang tahu bersyukur. Amin... Ya Rabbal 'Alamin...

Akhir kata, berlajarlah untuk berkata CUKUP....ALHAMDULILLAH ....."

" Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, andai diri tak sehebat SULAIMAN. Mengapa mengharap teman setampan YUSOF, jika kasih tak setulus ZULAIKHA. Tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM, andai diri tak sekuat HAJAR dan mengapa didamba teman hidup sesempurna MUHAMMAD, jika ada keburukan pada dirimu.

Bimbinglah kekurangan itu sebagai keunikan, carilah kebaikan pada dirinya, bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya berdoalah dia milik kita "




''..Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang...''

Saturday, April 10, 2010

Rumah baru buat keluarga tersayang

April ini, aku dan abang Kamal sudah memulakan kerja2 pembinaan rumah baru untuk kedua ibu bapa kami...(bukan kami yang buat kerja tersebut)...semua diuruskan oleh abang Kamal...selain aku yang memberi sedikit sumbangan kewangan, abang kamal memberikan share yang paling banyak...

Tidak sabar nak tengok perubahan rumah tersebut...Pastinya mak dan abah gembira...Kegembiraan mereka itu...sudah cukup membahagiakan kami sebagai anak...

Selama ini aku terlalu sibuk dengan kerjaya dan anak-anak...Bila mak luahkan hendak buat rumah...perkara penting ialah kewangan...ada duit...semua jadi...Setelah berpakat dengan abangku...kami ambil keputusan untuk memenuhi permintaan mak...sementara mak masih ada dan sihat lagi...Biarlah mak merasa rumah batu pula yang lebih selesa...

Aku sangat berharap dengan adanya rumah baru nanti...kehidupan mak dan abah lebih terjaga dan selesa...Mak...terima kasih kerana membesarkan aku...terima kasih kerana mendoakan kejayaanku...terima kasih kerana memberi kasih-sayang kepada kami...

Buat abangku... Kapt(B) Kamarudin...Terima kasih kerana memenuhi impian mak...aku sebagai anak yang bongsu hanya inginkan yang terbaik untuk kehidupan mereka...Mak...doakan kebahagiaan kami di dunia dan akhirat...Amin...

Monday, April 5, 2010

Bulan April dan kerja...kerja...kerja...


Minggu ini berserabutnya fikiranku...pelbagai agenda menanti...Perasmian Pameran Lantera Seni pada hari Rabu nanti...

Soalan exam...akhirnya setelah bertungkus lumus memerah otak...akhirnya siap juga...Kelam kabut hantar ke Unit Peperiksaan...sampai x sempat nk makan tengahari...rsa mcm dh kebuluran aku hari ini....(makan tengahari kul 5.35 ptg)....Kalau selalu buat kerja mcm ni pasti aku cepat kurus hehehehe....perasan.

Masuk kelas hari ini, cerita kisah sedih...kematian...kebetulan yang terhangat ialah kembalinya allahyarham `Din Beramboi'pada hari Jumaat 2/4/2010....ke rahmatullah...seterusnya abang kepada studentku Ella...Kematian ini mengingatkan aku kisah-kisah lama...(alamak...kenapa aku mulakan kelas hari ini dgn cerita-cerita sadis.....)

Abangku, meninggal dunia pada bulan April juga (x ingat berapa hari bulan)tahun 1996 ketika usiaku 26 tahun...Ketika itu sepatutnya aku melangsungkan perkahwinan pada bulan Mei 1996. selang sebelum itu, bakal mak mertuaku meninggal dunia.

Bagaimana aku nak meneruskan majlis perkahwinan ini bila aku kehilangan dua insan tersayang sekali gus...Namun yang pergi tetap pergi...yang hidup kena teruskan kehidupan... Setelah sepakat, perkahwinanku ditangguhkan pada bulan 10 tahun yang sama. Kad yang telah dicetak terpaksa diubah tarikhnya...

Bulan April terlalu banyak kenangan... bulan ini juga suami kesayanganku menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 5 April 2002...juga pada hari Jumaat...Ya Allah, aku redha dengan dugaanMu ini...Terima kasih kerana meminjamkan suamiku untuk tempoh 5 tahun...Walaupun tempoh itu terlalu sekejap....Terima kasih kerana mengurniakan kami dua orang puteri yang comel...Semoga suamiku ditempatkan dikalangan orang-orang beriman...Amin

Sunday, April 4, 2010

Telah 8 tahun berlalu....

Saat indah semasa Majlis Perkahwinan kami pada 20.10.1996
Esok...., 5 April 2010...
Genap 8 tahun aku hidup bersendirian...
Membesarkan kedua-dua puteriku...dengan kerenah pelbagai ragam....penuh kekalutan..

Buat kedua-dua puteri kesayanganku...,
Damia Syahirah...
Damia Batrisyia....
Terima kasih kerana menerima mamamu ini seadanya...dalam kepayahan membesarkan kalian berseorangan...Walaupun mama sibuk dengan kerjaya...Sedetik pun mama tidak melupakan kalian.
Kalianlah jantung hati mama...kalianlah penawar diwaktu lara mama...Tanpa kalian, hidup mama sunyi dan sepi....

Al-Fatihah buat arwah suamiku, Saadon Jaafar....Kau tetap dihatiku....untuk selamanya....

Friday, April 2, 2010

Cerita Lama...

Baru-baru ini, anakku yang sulung tidak semena-mena bertanyakan soalan cepumas....Agak-agak apa ye....?

Cerita lama

Suatu hari, anakku yang sulung bertanya, `mama, mama nak kahwin lagi tak?...soalan anakku itu membuatku terpaku dan terkedu pun ada...Bagaimana timbul pertanyaan seperti ini, tidaklah aku ketahui...hairan bin ajaib....aku pun bertanya semula dengan seribu kehairanan...`kenapa kakak tanya?...Aku lihat reaksinya. Muka tak happy je. Anakku terdiam sambil merenung jauh.....
Kalau mama nk kahwin lagi, pastikan yang kakak suka...kalau kakak x suka...mama jangan terima tau...kakak nak orang yang sebiji macam ayah....baik macam ayah....(hai, macam dah beri green light sahaja....)

Bagiku permintaan anakku ini menunjukkan dia masih sukar untuk menerima orang lain selain daripada ayahnya dalam kehidupan kami. Anakku berkata lagi, ` Mama, mama jangan rampas suami orang ye...tak baik ambil hak orang lain...Kakak x nk berkongsi ayah...."Ku lihat matanya berkaca...mungkin hiba (dia dh kehilangan ayah ketika berusia 4 tahun) ....Dalam hati aku sangat terharu dengan permintaan anakku ini....Walaupun baru brusia 12 tahun...Dia sangat memahami.....Sedangkan aku...tika dan saat ini....masih belum terbuka untuk mencari pengganti...insan kesayanganku ini....Saadon Jaafar...5 April 2010 nanti, genap 8 tahun pemergiannya...AL Fatihah buat suamiku....